E-scooter, doen of niet ?

 

Net zoals bij de auto’s zijn de bouwers van scooters op zoek naar mogelijkheden om milieuvriendelijke voertuigen op de markt te brengen. Naast elektrische auto’s waarvan de accu bij een oplaadpunt opgeladen kan worden, worden nu ook elektrische scooters ontwikkeld.

Een elektrische scooter?

Een elektrische scooter, wat kun je daar van verwachten? Ik zie terwijl ik dit schrijf, een aantal mensen al echt de wenkbrauwen fronsen. Qua uitzicht kunnen we je alvast geruststellen: e-scooters zien er in principe net hetzelfde uit als andere scooters.

Maximumsnelheid

De maximumsnelheid van een e-scooter is net dezelfde als die van een andere scooter: afhankelijk van de klasse van de scooter zal dit zo’n 25 km of 40 km per uur bedragen. Op gebied van snelheid hoeft de e-scooter dus nergens voor onder te doen.

Uitzicht

E-scooters zien er net hetzelfde uit als andere scooters. De namen van de merken kunnen dan nog wel vreemd in de oren klinken met merken zoals NOVA, de scooter zelf ziet er uit zoals een Vespa of een Piaggio en dat kunnen we alleen maar mooi vinden. Je zult zeker geen mal figuur staan met een e-scooter

Actieradius van een e-scooter

Ofwel: hoe ver kom je ermee? Net zoals bij de auto is dit het zwak punt van de e-scooter. Afhankelijk van de omstandigheden kun je met een elektrische scooter 60 tot 120 km ver rijden. Vergeleken met een scooter met volle tank is dit natuurlijk niet zo aantrekkelijk. Wie de scooter voor woon-werkverkeer gebruikt en daarbij meer dan 30 km van het werk woont, kan voor onaangename verrassingen komen te staan. Lange afstanden overbruggen is dus ook voor de E-scooter een zwak punt.

Prijsklasse

In tegenstelling tot elektrische auto’s die merkelijk duurder zijn dan auto’s op benzine of diesel, vallen e-scooters in dezelfde prijsklasse als gewone scooters. Dit is dan weer een meevaller. Qua energieverbruik zijn e-scooters merkelijk goedkoper dan scooters op andere brandstof. Dat wil zeggen dat je gemakkelijk zo’n 250 euro per jaar op brandstof kunt besparen bij hetzelfde aantal kilometers! Bijkomend is de restwaarde van een e-scooter na 5 jaar hoger dan die van een conventionele scooter in dezelfde prijsklasse.

Besluit

Wie wil bijdragen aan het milieu, en geen al te lange afstanden met de scooter wil afleggen, kan met een gerust hart voor de e-scooter kiezen. Wie afgeschrikt wordt door veelvuldige laadbeurten of vreest dat er geen laadpunten in de buurt zijn, begint er liever niet aan.