Maak kennis met de Aprilia RSV4 RF

Aprilia is voor het eerst zwaarder dan 200 pk. Hoe bevalt dat, zo’n V4?

Het was lang geleden, zo’n revolutie in de superbike-scene. Ook Aprilia, kon als een van de hoofdrolspelers in het WK Superbike én regerend wereldkampioen, stak de met de RSV4 in een nieuw jasje met de naam RSV4 RF. Hier vindt u de eerste bedenkingen van tester Randy van der Wal.

Die RSV4, biedt die echt iets nieuws?

Ja en nee, qua uiterlijk ziet alles er wat anders uit, de snuit ziet er wat fijner uit en de spiegels werden nu uitgerust met LED-knipperlichten. Aprilia beweert dat dit voor de aerodynamica gebeurde, maar de RSV scoort nog altijd niet al te best op dit vlak. Goed, er zijn wel degelijk grote veranderingen merkbaar in de motor, de V4 die tot 201 pk opgevoerd werd. Die 16 bijkomende pk’s zijn vooral te wijten aan het aangepaste inlaattraject, met een zwaardere airbox en aangepaste afmetingen van de , nokkenassen gesmeed aan hogere temperaturen, lichtere interne onderdelen (zoals titanium kleppen red.) en de verhoogde snelheid van de ECU.

En is dat nu merkbaar?

Eerst en vooral blijft de RSV4 een motor die z’n vermogen lijnrecht op het asfalt zet, toch is het duidelijk dat de RF nu voorbij de 8.000 tpm goed merkbaar met meer kracht doorhaalt. Daarboven op heb je van boven meer ademruimte doordat het maximaal aantal toeren vermeerderd werd van 13.000 naar 13.500 tpm. Duidelijk, het maximaal aantal toeren is er goed op vooruitgegaan . En gas geven gaat ook heel wat soepeler, door middel van de verhoogde rekencapaciteit van de Marelli computer is de gasreactie aanzienlijk verbeterd. De tractie-/wheeliecontrole, wat deel uitmaakt van het APRC-systeem, is nog altijd een topper, maar het is spijtig dat een merk zoals Aprilia, dat traditioneel een voorloper is qua elektronica, nog geen bochten-ABS en een autoblip-quickshifter kan aanbieden.

Lukt het met sturen? Of weet u het antwoord al?

Op gebied van sturen is deze machine van Aprilia nog altijd een absoluut buitenbeentje. De wielbasis is door de verlengde swingarm 14mm groter geworden, hierdoor wordt vooral achteraan het gripniveau verbeterd rekening houdend met de toename in vermogen. Dit wil niet zeggen dat de RSV4 zijn vingervlugheid verloren heeft. Het rijwielgedeelte is nog altijd het neusje van de zalm op gebied van rijgevoel en feedback, vooral vooraan is dit indrukwekkend. Trouwens, de FR werd uitgerust met veren van Öhlins vooraan en achteraan.

Waarin verschillen de RR en de FR?

Nou, vooral dus de vermelde veren van Öhlins met een demper op het stuur en de lichte wielen uit smeedwerk. Voor de rest is de RR hetzelfde als de RF, dus inbegrepen de verstelbare inlaatkelken en het compleet aanpasbare koetswerk, met daarbij de balhoofdshoek, blok- en swingarmophanging. Dat was er eerder niet. Voor de fans van de ‘fabrieksoptie’ hebben we goed nieuws. Aprilia heeft namelijk het ‘Race Pack’ bedacht, met, wat dacht je, de lichtere (en zeer mooie) wielen uit smeedwerk, Öhlins vering en stuurdemper. Zo maak je van je RR dus een complete Factory machine, die hierdoor (van €19.795) naar 21.395,- Euro gaat. Dat is toch alweer 2.400 Euro minder dan de RF. Hierdoor is de RSV4 goedkoper dan voordien en meteen ook weer verbeterd. Dus, modellen als de Panigale S, R1 en S1000RR hebben er een concurrent bij gekregen.