Hoe werkt een scooterverzekering?

 

Wie met een scooter rijdt, heeft wettelijk gezien een scooterverzekering verzekering nodig. Dit is een verzekering die de wettelijke aansprakelijkheid op zich neemt bij ongevallen en diefstal. Dit wordt de WA verzekering genoemd. Deze verzekering dekt de kosten van de tegenpartij bij een ongeval. Om te kunnen genieten van een verzekering moet je niet alleen de premies betalen, maar ook voldoen aan een aantal voorwaarden. Bijkomend is de ene verzekering de andere niet en moet je goed vergelijken voor je een verzekering aangaat.

Basisdekking

Een verzekering die de basisdekking op zich neemt, is wettelijk gezien voldoende om je op de openbare weg te begeven. De basisdekking zorgt ervoor dat de schade van de tegenpartij bij een ongeval vergoed wordt. Maar soms lopen de dingen niet zoals je gehoopt had. Dan kan een aanvullende verzekering handig zijn. Diefstal is een van de omstandigheden die niet door de basisdekking vergoed wordt, en waartegen een verzekering wordt aangeraden.

Basisdekking of aanvullende verzekeringen

Hoe beslis je nu wanneer een basisverzekering voldoende is, en of je en aanvullende verzekering nodig hebt. Dit is afhankelijk van de omstandigheden. Wie veel met de scooter rijdt, loopt een groter risico dan wie sporadisch rijdt. Ook de aankoopprijs van de scooter kan een argument zijn om een aanvullende verzekering te nemen

Aanschafwaarde verzekering

De aanschafwaarde verzekering is een vorm van aanvullende verzekering die vaak genomen wordt bij de aanschaf van een nieuwe scooter. Hoe ouder een scooter is, hoe minder interessant het wordt, om deze vorm van verzekering aan te houden. Bij een ongeval wordt de dagwaarde van een scooter uitbetaald. Met de dagwaarde van een oude scooter is het niet mogelijk om een total loss scooter te vervangen.

Tweedehandsscooter verzekering

Bij een tweedehandsscooter ligt de aanschafwaarde merkelijk lager dan bij een nieuwe scooter. Daarom zullen scootereigenaars veelal kiezen voor een basisverzekering of een verzekering die aangepast is aan de dagwaarde van een tweedehandse scooter.

Scooterverzekering bij diefstal

Deze vorm van aanvullende scooterverzekering is zeker nuttig. Je moet er wel rekening mee houden dat je om bij diefstal vergoed te worden door de verzekering, je scooter op slot moet gezet worden. Verder moet je zorgen voor een slot dat ART goedgekeurd is en zich in categorie 3 bevindt.

Eigen risico

Het eigen risico is het gedeelte van de schade die niet door de verzekering wordt terugbetaald. Verzekeringsmaatschappijen hanteren hier tabellen voor. Vraag hier zeker informatie over bij het aangaan van een verzekering om verrassingen te vermijden.

Maak kennis met de Aprilia RSV4 RF

Aprilia is voor het eerst zwaarder dan 200 pk. Hoe bevalt dat, zo’n V4?

Het was lang geleden, zo’n revolutie in de superbike-scene. Ook Aprilia, kon als een van de hoofdrolspelers in het WK Superbike én regerend wereldkampioen, stak de met de RSV4 in een nieuw jasje met de naam RSV4 RF. Hier vindt u de eerste bedenkingen van tester Randy van der Wal.

Die RSV4, biedt die echt iets nieuws?

Ja en nee, qua uiterlijk ziet alles er wat anders uit, de snuit ziet er wat fijner uit en de spiegels werden nu uitgerust met LED-knipperlichten. Aprilia beweert dat dit voor de aerodynamica gebeurde, maar de RSV scoort nog altijd niet al te best op dit vlak. Goed, er zijn wel degelijk grote veranderingen merkbaar in de motor, de V4 die tot 201 pk opgevoerd werd. Die 16 bijkomende pk’s zijn vooral te wijten aan het aangepaste inlaattraject, met een zwaardere airbox en aangepaste afmetingen van de , nokkenassen gesmeed aan hogere temperaturen, lichtere interne onderdelen (zoals titanium kleppen red.) en de verhoogde snelheid van de ECU.

En is dat nu merkbaar?

Eerst en vooral blijft de RSV4 een motor die z’n vermogen lijnrecht op het asfalt zet, toch is het duidelijk dat de RF nu voorbij de 8.000 tpm goed merkbaar met meer kracht doorhaalt. Daarboven op heb je van boven meer ademruimte doordat het maximaal aantal toeren vermeerderd werd van 13.000 naar 13.500 tpm. Duidelijk, het maximaal aantal toeren is er goed op vooruitgegaan . En gas geven gaat ook heel wat soepeler, door middel van de verhoogde rekencapaciteit van de Marelli computer is de gasreactie aanzienlijk verbeterd. De tractie-/wheeliecontrole, wat deel uitmaakt van het APRC-systeem, is nog altijd een topper, maar het is spijtig dat een merk zoals Aprilia, dat traditioneel een voorloper is qua elektronica, nog geen bochten-ABS en een autoblip-quickshifter kan aanbieden.

Lukt het met sturen? Of weet u het antwoord al?

Op gebied van sturen is deze machine van Aprilia nog altijd een absoluut buitenbeentje. De wielbasis is door de verlengde swingarm 14mm groter geworden, hierdoor wordt vooral achteraan het gripniveau verbeterd rekening houdend met de toename in vermogen. Dit wil niet zeggen dat de RSV4 zijn vingervlugheid verloren heeft. Het rijwielgedeelte is nog altijd het neusje van de zalm op gebied van rijgevoel en feedback, vooral vooraan is dit indrukwekkend. Trouwens, de FR werd uitgerust met veren van Öhlins vooraan en achteraan.

Waarin verschillen de RR en de FR?

Nou, vooral dus de vermelde veren van Öhlins met een demper op het stuur en de lichte wielen uit smeedwerk. Voor de rest is de RR hetzelfde als de RF, dus inbegrepen de verstelbare inlaatkelken en het compleet aanpasbare koetswerk, met daarbij de balhoofdshoek, blok- en swingarmophanging. Dat was er eerder niet. Voor de fans van de ‘fabrieksoptie’ hebben we goed nieuws. Aprilia heeft namelijk het ‘Race Pack’ bedacht, met, wat dacht je, de lichtere (en zeer mooie) wielen uit smeedwerk, Öhlins vering en stuurdemper. Zo maak je van je RR dus een complete Factory machine, die hierdoor (van €19.795) naar 21.395,- Euro gaat. Dat is toch alweer 2.400 Euro minder dan de RF. Hierdoor is de RSV4 goedkoper dan voordien en meteen ook weer verbeterd. Dus, modellen als de Panigale S, R1 en S1000RR hebben er een concurrent bij gekregen.

Winterbanden voor je scooter

Wij waren eerst sceptisch…. winterband in Nederland… op een scooter? Maar bij auto’s werden winterbanden populairder en in navolging daarvan verkochten wij 4 jaar geleden onze eerste winterbanden. En de feedback van onze klanten was zeer positief. Eerst was het even wennen met de nieuwe structuur van de band maar na wat kilometers gereden te hebben was iedereen goed te spreken over het verschil tussen winter – en zomerband.

Wat is dat verschil dan?

Nou… meer grip in winterse omstandigheden. Meer grip is meer veiligheid. Sterker nog zonder grip glijdt je scooter onder je vandaan. De extra grip die een winterband brengt ten opzichte van een zomerband komt door een andere samenstelling van het rubber en een dieper en ander profiel. Door te kiezen voor een ‘zachtere’ samenstelling van het rubber blijft deze soepeler bij lage temperaturen waardoor de grip hoger blijft. Door het profiel aan te passen met onder andere diepere ‘geulen’ kan water, modder of sneeuw beter verwerkt worden en houdt de band contact met de grond.

En wat is het verschil in prijs dan?

Was er voor ons 4 jaar geleden nog maar 1 merk met een scooter winterband op de markt tegenwoordig zijn het er een stuk of 5. Over het algemeen monteren wij Sava of Michelin. Om een vergelijk te maken heb ik 2 populaire maten naast elkaar gezet.

Zomerband
Michelin City Grip 120/70-12 € 56.99
Sava MC20 3.5-10 € 34.99

Winterband
Michelin City Grip Winter 120/70-12 € 62.95
Sava Winscoot 3.5-10 € 49.99

Zoals je ziet zijn winterbanden tussen de 5 en 10 euro per band duurder. En dan te bedenken dat je misschien prima banden onder jouw scooter hebt zitten, dus het is ook nog eens extra uitgave. Een Michelin City Grip 120/70-12 inclusief montage komt al snel op € 90,- per band.

Maar je krijgt er wel een veiligheid mee terug. Het is niet voor niets dat in Duitsland winterbanden verplicht zijn in het winterseizoen. Als scooterrijder wil je niet vallen, naast de pijn is er ook nog de schade en eventueel gemis van vervoer. En winterbanden kunnen dat meer grip geven waardoor je onder een gevaarlijke situatie niet onderuit gaat.

E-scooter, doen of niet ?

 

Net zoals bij de auto’s zijn de bouwers van scooters op zoek naar mogelijkheden om milieuvriendelijke voertuigen op de markt te brengen. Naast elektrische auto’s waarvan de accu bij een oplaadpunt opgeladen kan worden, worden nu ook elektrische scooters ontwikkeld.

Een elektrische scooter?

Een elektrische scooter, wat kun je daar van verwachten? Ik zie terwijl ik dit schrijf, een aantal mensen al echt de wenkbrauwen fronsen. Qua uitzicht kunnen we je alvast geruststellen: e-scooters zien er in principe net hetzelfde uit als andere scooters.

Maximumsnelheid

De maximumsnelheid van een e-scooter is net dezelfde als die van een andere scooter: afhankelijk van de klasse van de scooter zal dit zo’n 25 km of 40 km per uur bedragen. Op gebied van snelheid hoeft de e-scooter dus nergens voor onder te doen.

Uitzicht

E-scooters zien er net hetzelfde uit als andere scooters. De namen van de merken kunnen dan nog wel vreemd in de oren klinken met merken zoals NOVA, de scooter zelf ziet er uit zoals een Vespa of een Piaggio en dat kunnen we alleen maar mooi vinden. Je zult zeker geen mal figuur staan met een e-scooter

Actieradius van een e-scooter

Ofwel: hoe ver kom je ermee? Net zoals bij de auto is dit het zwak punt van de e-scooter. Afhankelijk van de omstandigheden kun je met een elektrische scooter 60 tot 120 km ver rijden. Vergeleken met een scooter met volle tank is dit natuurlijk niet zo aantrekkelijk. Wie de scooter voor woon-werkverkeer gebruikt en daarbij meer dan 30 km van het werk woont, kan voor onaangename verrassingen komen te staan. Lange afstanden overbruggen is dus ook voor de E-scooter een zwak punt.

Prijsklasse

In tegenstelling tot elektrische auto’s die merkelijk duurder zijn dan auto’s op benzine of diesel, vallen e-scooters in dezelfde prijsklasse als gewone scooters. Dit is dan weer een meevaller. Qua energieverbruik zijn e-scooters merkelijk goedkoper dan scooters op andere brandstof. Dat wil zeggen dat je gemakkelijk zo’n 250 euro per jaar op brandstof kunt besparen bij hetzelfde aantal kilometers! Bijkomend is de restwaarde van een e-scooter na 5 jaar hoger dan die van een conventionele scooter in dezelfde prijsklasse.

Besluit

Wie wil bijdragen aan het milieu, en geen al te lange afstanden met de scooter wil afleggen, kan met een gerust hart voor de e-scooter kiezen. Wie afgeschrikt wordt door veelvuldige laadbeurten of vreest dat er geen laadpunten in de buurt zijn, begint er liever niet aan.

 

Scooter huren in Nederland – Waar?

Waar kun je in Nederland een scooter huren?

Het lijkt eenvoudig: een scooter huren. Toch is het niet zo evident om in Nederland in iedere plaats of gemeente een scooter te huren. In toeristische centra zoals Amsterdam of Maastricht, of in een badplaats aan de kust, maak je veel meer kans om een scooter te kunnen huren dan in een willekeurige plaats in het binnenland.

Website voor scooterverhuur

Wanneer je totaal geen idee hebt, waar je een scooter zou kunnen huren, dan kun je terecht op deze website  waar je 40 adressen voor scooterverhuur vindt in Nederland. Wie op zoek is naar een landelijk netwerk voor scooterverhuur, vindt zeker zijn of haar gading op http://www.Huur-een-scooter.nl/ Deze site gaat verder dan het geven dan links naar scooterverhuurbedrijven, waarna je nadien zelf nog moet nakijken welke voorwaarden gehanteerd worden. http://www.huur-een-scooter.nl/ is handig omdat het om een landelijk netwerk gaat voor het huren van een scooter in Nederland, waarbij een uniforme dagprijs gehanteerd wordt van 25 euro. Op die manier weet je direct waar je aan toe bent, en wat je van een scooter huren in Nederland kunt verwachten.

De handigste website

Dit is volgens ons de handigste website om een scooter te huren in Nederland. Er wordt niet alleen een vaste dagprijs gehanteerd, maar je kunt ook gebruik maken van een landelijk netwerk dat de diensten aanbiedt van professionele dealers. Er wordt een dagprijs gehanteerd van 25 euro waarbij het aantal afgelegd kilometers onbeperkt is. Wat helemaal gemakkelijk is, is de haal en brengservice. Dat wil zeggen dat je zelfs de deur niet uitmoet om de scooter op te halen. Hij wordt namelijk aan de deur gebracht en opgehaald. Verder moet je je geen zorgen maken of de scooter wel in goede staat is. De scooters van de bedrijven die samenwerken met het landelijke netwerk zijn gegarandeerd in goede staat omdat gewerkt wordt met nieuwe scooters.

Nadeel

http://www.huur-een-scooter.nl/ lijkt een heel handige website. Toch konden we een voordeel bespeuren dat meteen ook een nadeel inhoudt. Alle scooters die via de website verhuurd worden, hebben een maximum snelheid van 25 km/ uur. Dat houdt in dat iedereen vanaf 16 jaar ermee mag rijden en dat je geen helm nodig hebt om een scooter te huren. Tegelijkertijd botsen we hier meteen op de beperking van de verhuurdienst: je kunt niet sneller rijden dan 25 km per uur. Verder merken we op dat de site vraagt dat je over een rijbewijs beschikt, terwijl dit voor een scooter met een maximumsnelheid van 25 km per uur in Nederland niet nodig is.

 

 

 

Vetste scootervakantielanden

 

Wie met de scooter op vakantie wil, kiest resoluut voor de vrijheid en om te reizen volgens het eigen ritme. Met de scooter kunt u gemakkelijk drukke snelwegen vermijden en pittoreske binnenroutes verkennen. Je kunt daarbij zo ver of zo dichtbij op vakantie gaan als je zelf maar wil. Hierna zetten we een paar mogelijkheden op een rijtje.

Nederland

U hoeft niet ver weg te gaan om met de scooter op vakantie te gaan. Nederland is een prima scootervakantieland. In Zeeland kun je met de scooter op reis en tegelijk een vakantiehuisje huren. Je komt zo gemakkelijker op plaatsen die niet met de auto te bereiken zijn, en je hebt geen last van het drukke verkeer dat anders een domper zet op het vakantieplezier. U kunt er met uw scooter terecht op de daarvoor uitgestippelde fietsroutes.

België

Ook in België zijn er mogelijkheden om met de scooter op vakantie te gaan. Waarom zou je niet eens een keertje met de scooter de Belgische kust verkennen? Of je kunt ook met een groep scooterenthousiasten de Belgische Ardennen intrekken en genieten van een van de vele campings

Frankrijk

Ook Frankrijk is een uitstekend scootervakantieland. Waarom niet kiezen voor een Vespa tourvakantie in Zuid-Frankrijk? Het is een originele manier om op uw eigen tempo de streek te leren kennen en onderweg kastelen en wijngaarden te bezoeken. U kunt er een echte beleefvakantie van maken en bijvoorbeeld ieder jaar terugkeren om een andere streek te ontdekken.

Spanje

Ook in Spanje kunt u met de scooter op vakantie. U kunt met de scooter de Costas verkennen of wat dacht u ervan van op vakantie te gaan naar Mallorca met de scooter? Het zijn slechts enkele opties die u hebt voor een scootervakantie in Spanje. Vraag meer informatie bij een gespecialiseerd reisbureau!

Italië

Italië is het Vespaland bij uitstek! Daarom is het ook niet verbazend dat het mogelijk is om hier een prachtige scootervakantie te beleven. Bijkomend kan de scooter een handig middel zijn om ingewikkelde en stresserende verkeerssituaties zoals deze in Rome te vermijden. Geniet meer van Italië en leer dit prachtige land per scooter kennen

Griekenland

Griekenland is net als Italië een prachtig land om met de scooter te verkennen. Wat u wel moet weten is dat scooters er in vele gevallen als motoren worden beschouwd. Daarom is het belangrijk om voor uw vertrek goed na te gaan of u wel over het juiste rijbewijs beschikt.

 

Welke Vespa kopen?

 

Een Vespa kopen, het blijft een droom voor velen. Dit is met de grootste waarschijnlijkheid de meest sierlijke van alle scooters. Wie van scooters en van mooie dingen houdt, die is waarschijnlijk al lang gevallen voor de charmes van de Vespa. Sommige Vespaliefhebbers zeggen trouwens dat het onbegonnen werk is om te zeggen welke Vespa nu echt de beste of de mooiste is … Toch zijn er een aantal praktische overwegingen die meteen al een aantal modellen uitsluiten van je Vespa – wenslijstje.

Is het een motor of een scooter?

Een aantal Vespamodellen zijn scooters die maximaal 40 km per uur rijden. Andere Vespamodellen, zoals alle modellen van meer dan 125 cc cilinderinhoud vallen in ieder geval af als scooters omdat het technisch en wettelijk gezien motoren zijn waarvoor je over een motorrijbewijs dient te beschikken om er te mogen mee rijden!

Heb je een scooterrijbewijs?

Wie over een scooterrijbewijs beschikt, kan met Vespamodellen rijden die tot 40 km/ uur halen. Wie geen scooterrijbewijs heeft, kan enkel met een Vespa rijden die maximaal 25 km per uur haalt. Hierbij is niet zozeer het model belangrijk (PK, LX of ET) maar de kracht van de motor.

Zonder scooterrijbewijs

De modellen Primavera en Sprint halen maximaal 25 km per uur en zijn dus ook geschikt voor wie geen rijbewijs heeft.

Welk model kiezen

Qua uitzicht zien de Vespa’s er dus vrij uniform uit, en maakt het niet veel uit welk model je kiest. Uiteraard gaan we er wel vanuit dat u voor uw lievelingskleur kiest. Rood, blauw, wit, beige, zwart en geel zijn veel voorkomende kleuren voor een Vespa. Qua stabiliteit wordt gezegd dat de Vespa vaak moet onderdoen voor andere merken, maar dit heeft echte liefhebbers nog nooit tegengehouden.

Automatische schakeling

Wie veel op weg is en graag comfortabel rijdt, zouden we wel een Vespamodel met automatische schakeling willen aanraden. Dit vergroot het rijcomfort aanzienlijk zodat je je aandacht meer op het verkeer kunt richten.

Zoveel Vespa’s zoveel smaken

Wanneer u eruit bent of u een lichte of zware scooter wilt kopen, dan heb je nog altijd de keuze tussen een heleboel Vespamodellen. Feit is dat iedere Vesparijder zijn eigen scooter de mooiste vindt, en dan is het moeilijk om een model aan te raden. Op Vespaforums kun je alles lezen over de voor en nadelen van verschillende modellen. Het is lectuur die we je zeker zouden willen aanraden en die je zeker kan helpen bij het kiezen van de Vespa die je wilt kopen.

 

Oude scooter naar de sloop?

Je hebt ooit een scooter gekocht maar de laatste jaren staat ie maar buiten niets te doen; rijp voor de sloop?!
En dat de scooter niet meer gebruikt kan meerdere redenen hebben, van een kapotte motor tot zware schade. En daardoor gebruik je hem niet maar wel elk jaar verzekering betalen. Als je dan een keuze maakt om jouw scooter weg te doen dan is het goed te weten dat er tegenwoordig ‘scootersloperijen’ zijn. Op een simpele manier kan je zo de scooter kwijt.

Scooter Recycling Nederland

In 2011 is SRN opgericht door RAI vereniging en Bovag met als doel scooters milieu vriendelijker te demonteren en te verwerken. Aangezien er voor 2011 geen wet of voorziening was voor het demonteren van een scooter werd veelal niet gedaan. Ze bleven ergens in een schuur staan of gewoon op straat.

Door de koppen bij elkaar te steken in in zee te gaan met het bedrijf dat auto recycling heeft opgezet is er een structuur ontstaan waarbij eigenaren hun scooter kunnen afstaan.

Hoe werk het?

Je begint met het zoeken naar alle kentekenbewijzen van de scooter. Het kentekenbewijs bestaat uit Kenteken deel 1a, kenteken deel 1b en kenteken deel 2. Dus 3 delen.

Als het kentekenbewijs compleet is kan het demontagebedrijf het kenteken vrijwaren waardoor je gevrijwaard bent van de scooter en dus ook niet meer verzekeringsplichtig bent. Mocht je een deel of het gehele kentekenbewijs kwijt zijn dan kan je via RDW.nl met je Digid een demontagecode aanvragen. De aanvraag voor de demontagecode brengt geen kosten met zich mee en is direct zichtbaar. Klik hier voor de aanvraag-pagina.

Als je al een nieuwe kentekencard hebt dan is het belangrijk te weten dat je ook de tenaamstellingscode moet hebben. Mocht je deze code niet hebben dan kan je die hier aanvragen.

Heb je het complete kentekenbewijs, kentekencard of een demontagecode dan kan je op zoek gaan naar het dichtstbijzijnde demontagebedrijf of inzamelpunt. Die vind je hier. Maak een afspraak met het bedrijf zodat je de scooter kan brengen of dat de scooter wordt opgehaald.

Punten van aandacht bij een sloopscooter.

Het is belangrijk om te weten dat je bij inlevering van een scooter bij een demontagebedrijf geen geld krijgt voor de scooter. Voor het ophalen van de scooter kunnen kosten gerekend worden. Als je de scooter inlevert bij een inname punt zal je pas een vrijwaring of vernietigingsbrief krijgen als het demontagebedrijf de scooter heeft opgehaald.
Verder is het belangrijk de verzekering van de scooter pas op te zeggen als deze ingenomen is door het demontagebedrijf en dat je de vernietigingsbrief of vrijwaring in je handen hebt. Mocht het kenteken nog op jouw naam staan en de RDW komt erachter dat deze niet verzekert is zal er een boete worden uitgeschreven van ongeveer € 350,-.

5 tips voor het kopen van een scooterslot

 

  1. Koop een goedgekeurd slot met minimaal 3 sterren. Op de markt zijn er genoeg sloten die je voor een tientje kan kopen maar voor een paar tientjes meer heb je een goed slot. Zelfs als je geen diefstalverzekering hebt afgesloten is de investering van een paar tientjes meer de moeite waard.
  2. Kijk naar de velg van jouw scooter. Heeft de velg veel ruimte tussen de spaken: SUPER. Elke ketting gaat daar wel doorheen. Maar meestal is er weinig ruimte. Mocht er sprake zijn van heel weinig ruimte zoek dan een ketting met een smalle ketting zoals de Oxford of Tonyon sloten leveren. Desnoods kan je voor een beugelslot gaan.
  3. Hoe lang moet de ketting zijn? Wil je jouw scooter aan paal vast kunnen leggen dan is een lengte van 120cm minimaal maar eigenlijk is dan 150cm de betere. Neem je een langere ketting zoals 180 cm dan heb je natuurlijk meer spelingsruimte maar vergeet niet dat 180cm veel ruimte onder je buddy inneemt. Daarnaast zijn 180cm kettingsloten best wel zwaar.
  4. Schijfremsloten en stuursloten krijgen over meestal geen ART keuring. De remschijf van een scooter heeft meestal geen grote gaten waardoor de pin van het slot niet heel dik kan zijn. Deze sloten moet je zien als extra vertraging voor dieven of als gemak: bijvoorbeeld als je snel een winkel ingaat is een stuurslot snel vast te zetten.
  5. Informeer of het sleutelgat afgesloten kan worden zodat vuiligheid minder kans heeft om stroef te worden. Bij het stroef worden van een slot is er een grote kans dat de sleutel in het slot afbreekt waarbij vaak het slot weggegooid kan worden.

 

 

Schade aan je scooter

Zeer waarschijnlijk en gelukkig maak je het niet vaak mee… jouw scooter heeft schade. En dat kan door verschillende manieren gekomen zijn. De scooter is omgevallen tijdens een storm, er is schade door diefstal of vernieling of de scooter is betrokken geweest bij een ongeval.

Verzekering

Gelukkig kunnen scooters vaak weer opgeknapt worden alleen dit kost geld. Je kan je verzekeren tegen de kosten van de schade. Zoals je vast wel weet moet je minimaal WA verzekerd zijn zodat de schade die je eventueel met de scooter veroorzaakt bij een mede weggebruiker gedekt is. De schade aan jouw voertuig kan verzekerd worden door een WA+ of WA Casco dekking te nemen. Bij de WA+ verzekering wordt meestal storm en diefstal schade gedekt bij een WA Casco wordt alles gedekt; storm, diefstal en schade aan de scooter die veroorzaakt is door een ongeluk waarbij jij de schuldige bent. Elke verzekeringsmaatschappij heeft andere voorwaarden, kijk deze goed na bij het nemen van een verzekering.

Schadetaxatie

Mocht er een schade zijn die waarschijnlijk vergoed gaat worden door een verzekeringsmaatschappij, omdat je er voor verzekerd bent of omdat er een derde partij schuldig is voor de schade, dan zal de scooter getaxeerd moeten worden door een scooterbedrijf. De taxatie van de schade kan je sturen naar de verzekeringsmaatschappij. Mocht de schade boven een bepaald bedrag komen, meestal ongeveer 400 euro, dan kan de verzekeringsmaatschappij een onafhankelijke schade-expert sturen om de schade te beoordelen. Scooterbedrijven zullen meestal voor het taxatierapport kosten rekenen, dit kan een percentage zijn van het schadebedrag of bijvoorbeeld een uur werk.

De expert heeft, na het beoordelen van de schade en het taxatierapport, een aantal mogelijkheden. De eerste is dat er voor het schadeherstel akkoord wordt gegeven. De tweede is dat er gekeken wordt of de scooter total loss gaat. Dit kan economisch of technisch.

Technisch total loss is simpel, het is niet meer verantwoord om de scooter op te knappen. Het bedrag van de dagwaarde wordt uitgekeerd.

Bij economisch total loss worden een aantal bedragen opgeteld en afgetrokken. Zo wordt er gekeken naar de huidige waarde van de scooter, de waarde die de scooter had voor de schade en het schadeherstel bedrag. Waar je vooral rekening mee moet houden is dat een verzekeringsmaatschappij zo weinig mogelijk wil uitkeren. Dus als het verschil van de waarde van de scooter voor de schade (dagwaarde) min de waarde van de scooter nu (wrakwaarde) lager is dan de het bedrag dat voor het schadeherstel is berekend dan gaat de scooter zeer waarschijnlijk economisch total loss. En vaak is dat helemaal niet fijn. Want het komt voor dat de scooter niet in jouw bezit mag blijven maar opgekocht dient te worden door een opkoper. Dus dan krijg je wel geld gestort op je bankrekening maar voor dat bedrag koop je niet zomaar een scooter terug.

Herstel of total loss

Als er akkoord voor schadeherstel gegeven wordt dan kan je met jouw scooterbedrijf een afspraak maken voor herstel.

Mocht de scooter total loss gaan dan zal de scooter door de opkoper bij het scooterbedrijf opgehaald worden. Dan is goed te weten dat vaak het opkoopbedrag contant wordt betaald aan jouw scooterbedrijf. Om het ophalen zo makkelijk mogelijk te laten verlopen zal je kenteken deel 1a, deel 1b en deel 2 zo snel mogelijk moeten afgeven aan jouw scooterbedrijf. De opkoper zal een vrijwaring maken.

Tips en punten van aandacht

  1. Meestal heb je een eigen risico van ongeveer € 150,- als jouw verzekering de schade betaalt. Dit dien je te betalen bij de schadehersteller.
  2. Bij het ophalen van de scooter na schadeherstel dien je natuurlijk de factuur te betalen. Mocht je dit niet kunnen of willen voorschieten en je bent verzekerd voor de schade dan kan je via een akte van sessie de verzekeringsmaatschappij opdracht geven om het bedrag direct over te maken naar jouw scooterbedrijf. Geef dit tijdig aan.
  3. Wees zo duidelijk mogelijk naar de schadetaxateur toe hoe de schade is ontstaan. De taxateur moet bij het opmaken van de taxatie weten waarom er schade zit op bepaalde kappen zodat hij/zij dit weer eventueel kan uitleggen aan een expert.
    Mocht je zijn aangereden en er is schade ontstaan aan kleding of andere zaken, neem dit mee. Geef aan door middel van bonnetjes of een briefje hoeveel de zaken nieuw hebben gekost. De expert zal dan een afschrijving hanteren.
  4. Mocht de schuldige van een ongeluk een fietser of voetganger zijn, probeer dan altijd zoveel mogelijk getuigen te krijgen. Fietsers en voetgangers zijn ongeveer heilig voor de Nederlandse wet (wij hebben nog nooit gehad dat een schade vergoed is waarbij een fietser of voetganger de schuldige was doordat deze bijvoorbeeld door rood licht ging of zonder aan te geven een bocht nam).

Ik weet dat er op alle bovenstaande punten veel variaties zijn. Schades zijn nooit hetzelfde, polissen zijn nooit hetzelfde en verzekeringsmaatschappijen zijn nooit hetzelfde. Maar ik hoop je wel iets beter voorbereid te hebben mocht je met een schade te maken hebben.

Top 10 winterbanden voor je scooter

 

Winterbanden zijn belangrijk. We weten dat winterbanden gewoon een must zijn voor auto’s, en bij scooters is het niet anders. Omdat een scooter een tweewielig voertuig is, is de wegligging in de winter zo mogelijk nog belangrijker dan bij een auto. Winterbanden horen dus zeker bij het winterklaar maken van een scooter.

Maar voor welke merken kun je het beste kiezen? Zijn de vertrouwde merken van autobanden ook aanwezig in het gamma voor scooters? Of kies je beter voor merken die speciaal voor de scooter ontworpen zijn? Er zijn vele merken die winterbanden voor scooters fabriceren. We zetten er zoals beloofd een tiental op een rij.

  • Kenda:

Dit merk van winterbanden voor scooters staat aan de top als het op de prijs/ kwaliteitverhouding aankomt. De prijs van dit merk is zeer gunstig en je krijgt er veel kwaliteit voor terug. Het profiel is heel diep en rendeert al vanaf een buitentemperatuur van 7°C.

  • Anlas,

Het merk Anlas produceert winterbanden van hoge kwaliteit voor scooters. Deze winterbanden bewijzen hun degelijkheid in weersomstandigheden waarbij veel modder en sneeuw te pas komen. De prijs is ietsje minder gunstig dan deze van Kenda.

  • IRC

Ook dit bandenmerk is gespecialiseerd in winterbanden voor scooters. Het merk richt zich speciaal op scooters die gebruik maken van de lameltechniek. Dit merk biedt nog een goede prijs/ kwaliteitsverhouding, maar wordt al iets duurder dan de vorig merken.

  • Sava

Dit is een merk dat gespecialiseerd is in winterbanden voor zowel scooters als auto’s. De scooterbanden van dit merk onderscheiden zich door hun erg lage prijs die heel aanlokkelijk lijkt in verhouding tot de andere merken.

  • Vee

Vee is een Thaïs merk van scooterbanden. Thailand is een scooterland bij uitstek, dus het mag geen wonder zijn dat hier scooterbanden geproduceerd worden. Deze winterbanden vallen in de goedkope prijsklasse, maar zijn toch iets duurder dan andere merken.

  • Heidenau

Heidenau is een bekend merk voor scooterbanden. De winterbanden van dit merk bieden u zeker kwaliteit: deze winterbanden behoren tot de top en de prijs blijft betaalbaar, hoewel niet goedkoop.

  • Michelin

Michelin is waarschijnlijk het meest klassieke merk uit de lijst. Dit merk is wereldbekend. Ook als winterband voor scooters is dit merk zeer geschikt. Deze banden zijn kwaliteitsvol en betaalbaar.

  • Schwalbe

Dit merk van winterbanden voor scooters bevindt zich in de iets hogere prijsklasse. Maar u krijgt waar voor uw geld. Aan veiligheid mag een prijskaartje hangen!

  • Metzeler

Metzeler winterbanden voor scooters bieden u topkwaliteit. Hier hangt wel een prijskaartje aan dat voor sommigen misschien net iets te veel van het goede is. Voor de prijs van een winterband, kunt u er van een ander merk 3 tot 4 kopen.

  • Deestone

Deestone is een budgetmerk dat winterbanden voor scooters levert die voldoende veiligheid bieden om je veilig op de weg te voelen. Het is het goedkoopste merk en een aanrader voor wie weinig te besteden heeft.