Waar op letten bij een autovakantie

De vakantie komt er weer aan. Omwille van de economische toestand, gebruiken we daar weer terug de auto voor. Maar dan zijn er andere dingen waarop we moeten letten: de kosten voor de betalende autowegen, de benzine of diesel en hoe dat allemaal heet in vreemde talen. Wie mobiel internet gebruikt, moet ook rekeningen houden met telefoon en internetkostenin het buitenland. We nemen alleen mee wat we nodig hebben, maar hebben we dan wel alles bij? Hoe moeten we een auto inladen? En hoe zit het met de caravan?

Betalen voor de snelweg

Wie door Frankrijk rijdt, gebruikt best de tolbadge. Wanneer je dit kleine apparaatje in de auto hebt, kun je snel de Franse tolhokjes voorbij en hoef je niet aan te schuiven. Je kan er ook mee terecht bij ongeveer 250 parkeerterreinen en -garages waar de tolbadge een betaalmiddel is.

Autobahnvignetten en milieusticker

In Oostenrijk en Zwitserland wordt een ander systeem gebruikt. Hier heb je een Autobahnvignet nodig om over de snelweg te mogen rijden. En in Duitsland bestaan in sommige steden milieustickers die je op je voorruit moet hebben. Het zijn allemaal regeltjes waar je op voorhand van op de hoogte moet zijn. En soms is het ook gewoon beter om zulke dingen op voorhand in huis te halen.

Verkeersinformatie

Verkeersinformatie: je kunt niet zonder. Je wilt weten waar er zich files zullen vormen en hoe de toestand nu is. Wegenwerken en toeristisch verkeer zorgen altijd wel voor files. Ook al is er in het eengemaakt Europa veel hetzelfde, verkeersregels kunnen wel eens verschillen van land tot land. De Europese Commissie heeft er nu een app voor voorzien.

Met de auto in de bergen

In de bergen is het altijd oppassen. Je wilt heelhuids aankomen. De banden zullen te lijden hebben, en de motor zal overwerken! Hou hier rekening mee, en neem voldoende pauze om te recupereren.

Heelhuids aankomen

Moet je lang reizen, dan moet je goed uitgerust zijn. Kinderen vervelen zich vlug en moeten bezig gehouden worden. Een airco kan wonderen doen bij warm weer. Pauzes zijn belangrijk. In Duitsland vind je rustplaatsen die uitgeprobeerd werden door de ADAC. De bevindingen werden online gezet, en iedereen kan ze raadplegen. Zoals altijd bespaart een goede voorbereiding u veel werk. Kijk de auto na voor u vertrekt. Zo hebt u de beste kans om goed aan te komen, en met een gerust hart van uw welverdiende vakantie te genieten.

 

Top 5 zomerbanden voor de motor

Bij een motor is het net zoals bij een auto belangrijk dat volgens het seizoen het bandentype aangepast wordt. Dit komt niet alleen je rijcomfort, maar ook je veiligheid en de baanvastheid van je motor ten goede. Maar wat zijn nu de beste zomerbanden voor een motor? In de bestaande literatuur over zomerbanden worden zomerbanden voor auto’s oververtegenwoordigd. Hoe zit dat nu met zomerbanden voor de motor. Een top 5 kan wellicht meer helderheid brengen.

Zomerbanden voor de motor, niet zo eenvoudig

Zomerbanden voor de motor aanbrengen is even belangrijk als autobanden wisselen voor de zomer bij een auto. Toch is omtrent banden wisselen bij motoren weinig informatie te vinden, terwijl het toch gaat over een belangrijk aspect van veilig motorrijden.

Een Duits magazine voor auto- en motorsport besteedde er enige tijd geleden wel aandacht aan, maar was zo sluw om de bespreking van de resultaten niet zomaar online te zetten. Gelukkig was het mogelijk om de top 5 te reconstrueren aan de hand van verkoopscijfers en beoordelingen van tevreden klanten zodat we er hier een overzicht van kunnen geven.

Onze top 5 zomerbanden voor de motor

  • Continental ContiTrailAttack

Dit is de topper onder de zomerbanden voor motoren. Met een gemiddelde waardering van 4,2 sterren op 5 en een prijs van 76 euro per band is dit werkelijk een topper.

 

  • Michelin Anakee 2

Michelin is en blijft een topmerk. Deze stevige en gunstig geprijsde band doet het keurmerk Michelin alle eer aan, en kreeg van onze gebruikers een welverdiende quotering van 4,1 sterren op 5. Met 93 euro is dit een betaalbare band.

 

  • Metzeler Tourance Next

Metzeler is en blijft een gerespecteerd bandenmerk voor motoren en scooters. We kunnen er niet naast kijken. Deze band krijgt niet voor niets 4 sterren op 5 van de gemiddelde motorrijder die deze band kocht. Met een prijs van 111 euro is het de duurste band uit de top 5. Je krijgt wel waar voor je geld!

 

  • Metzeler Tourance

Dit is een topmerk dat gespecialiseerd is in banden voor motoren. Dat een zomerband van Metzeler in deze top 5 terechtkomt is dan ook geen wonder. Onze klanten vonden dit ook en gaven deze band 3,8 sterren op 5. Met 101 euro is deze band al een beetje duurder.

 

  • Bridgestone BW 502
    Alweer een zeer bekend merk van motorbanden. Deze band kreeg een verdiende quotering van 3,3 sterren op 5. Met een prijs van 98 euro is dit een goede prijs-kwaliteitverhouding.

 

 

8 interieurstijlen voor je caravan

 

Met de caravan is het net als met je huis. Feitelijk is je caravan een mobiel huis, dus qua interieur geldt hetzelfde als voor je huis: je kunt er alle kanten mee op.

Klassiek

Waarschijnlijk zien de meeste caravans er zeer conventioneel uit. Het lijkt net of je in het interieur van de familie Doorsnee wandelt. En daar is natuurlijk niks mis mee. Het is belangrijk dat je je thuis voelt in je caravan, dus waarom zou jij je gek laten maken?

Modern

Sommige mensen gaan graag met de laatste mode mee. Dit geldt niet alleen voor kleding, maar ook voor meubels en interieur. Waarom zou dat niet mogen voor je caravan? Laat jezelf eens goed gaan!

Antiek

Sommige mensen houden van antiek. Ze hebben de caravan gekocht omwille van de degelijkheid van de carrosserie, maar het interieur mag wat meer zijn. Eiken meubels in de caravan: het is gewoon stijlvol en je zult je meer op je gemak voelen.

De echte woonwagenbewoners.

Sommige mensen wonen in hun caravan en het interieur en de kasten gaan van generatie op generatie mee. Het zijn echte erfstukken en de echte woonwagenbewoners zijn er meer dan trots op. Ik vind het altijd een voorrecht om in zo’n caravan op bezoek te gaan.

Design

Je caravan reflecteert ongetwijfeld je levensstijl. Wie van design houdt, wil dit ook toepassen in de caravan. Wat houdt je tegen om je caravan uit te rusten met designmeubels op maat?

Zweeds

Wie Zweeds zegt, moet onwillekeurig aan een bepaald merk denken dat uitblinkt in plannetjes die niet te lezen zijn of bouwpakketten die net een schroefje of nageltje tekort komen. Toch blijft dit bepaald merk populair en kan je er ongetwijfeld handige dingen vinden voor je caravan.

Retro

De jaren ’50 van de vorige eeuw zijn weer terug van weggeweest. Dat zullen we geweten hebben. Misschien sta jij ook wel te popelen om het interieur van je caravan om te toveren in jaren 50-stijl. Misschien kunnen je ouders je op weg helpen of kun je terecht in de kringloopwinkel waar je ongetwijfeld nog accessoires vindt.

Cottage

Je caravan in onvervalste Engelse cottagestijl. Deze stijl is momenteel weer heel erg in. In Engeland zijn er caravancampings die zich in de stijl gespecialiseerd hebben en uitgegroeid zijn tot dorpjes van caravans allemaal in deze stijl. Je kunt het ook elders proberen. Wellicht ben je een trendsetter.

Tweedehandse of nieuwe caravan

 

Je wilt graag met vakantie gaan met de caravan, maar je hebt nog geen caravan. Je zou kunnen zeggen dat dit een ‘probleem’ is, maar hoe los je dit zo vlug mogelijk op? Een logische stap is er eentje kopen natuurlijk. Maar kies je dan voor een tweedehandse of een nieuwe caravan? Soms lijkt dit een beetje op appelen met citroenen vergelijken. Uiteraard is dit altijd een persoonlijke keuze die afhankelijk is van verschillende factoren.

Niet caravangebonden

Eigenlijk zou je dit kunnen omschrijven als een niet caravangebonden probleem. We hebben ons wellicht allemaal al eens de vraag gesteld of we nu een nieuw huis gingen bouwen of een oud huis kopen en opkalefateren, of we een nieuwe auto kopen of een tweedehandse. Deze vraag is dus op zich niet zo gek. Laten we de voordelen en nadelen van beide oplossingen eens op een rijtje zetten!

Een tweedehandse caravan: enkele voordelen

Wie niet zoveel aan budget kan besteden, is er wellicht voor te vinden om een tweedehandse caravan te kopen. De prijs zal allicht lager zijn dan die van een nieuwe caravan, wat als voordeel heeft dat u voor uw geld wellicht een grotere caravan kunt kopen.

Bijkomend is een tweedehandse caravan al eens gebruikt, waardoor de vorige eigenaar je van naaldje tot draadje kan vertellen wat de voordelen zijn van het model in kwestie. Dit is waardevolle van mond aan mond informatie die je niet zomaar uit de eerste beste folder of website kunt halen. Uiteraard moet je ook rekening houden met de reden waarom de caravan wordt weggedaan. Er kunnen angeltjes onder het gras zitten.

Doordat een tweedehands caravan meer dan eens gebruikt werd, heeft zo’n caravan volgens ons ook een ziel. Bij de aankoop is het belangrijk om te bekijken welk gevoel een caravan je geeft, en het kan best zijn dat een gebruikte caravan heel huiselijk lijkt.

Een nieuwe caravan: enkele voordelen

Bij een nieuwe caravan heb je alvast het voordeel dat de caravan helemaal van jou is. Het is jouw eigendom en je kunt hem helemaal volgens jouw smaak inrichten. Vervolgens ben je er helemaal zeker van dat je een nieuw model hebt gekocht waarmee je zeker gezien mag worden. Qua technische vereisten kun je er op aan dat alles goed in orde is, en de kans op mankementen is kleiner dan bij een caravan met meer jaren op de teller. Een nadeel is de prijs: nieuwe caravans zijn merkelijk duurder in de aanschaf, en dit kan velen afschrikken.

Een tweedehandse caravan of een nieuwe: beide hebben voor en nadelen! We hopen dat je een beslissing kunt maken aan de hand van onze tips!

Vetste scootervakantielanden

 

Wie met de scooter op vakantie wil, kiest resoluut voor de vrijheid en om te reizen volgens het eigen ritme. Met de scooter kunt u gemakkelijk drukke snelwegen vermijden en pittoreske binnenroutes verkennen. Je kunt daarbij zo ver of zo dichtbij op vakantie gaan als je zelf maar wil. Hierna zetten we een paar mogelijkheden op een rijtje.

Nederland

U hoeft niet ver weg te gaan om met de scooter op vakantie te gaan. Nederland is een prima scootervakantieland. In Zeeland kun je met de scooter op reis en tegelijk een vakantiehuisje huren. Je komt zo gemakkelijker op plaatsen die niet met de auto te bereiken zijn, en je hebt geen last van het drukke verkeer dat anders een domper zet op het vakantieplezier. U kunt er met uw scooter terecht op de daarvoor uitgestippelde fietsroutes.

België

Ook in België zijn er mogelijkheden om met de scooter op vakantie te gaan. Waarom zou je niet eens een keertje met de scooter de Belgische kust verkennen? Of je kunt ook met een groep scooterenthousiasten de Belgische Ardennen intrekken en genieten van een van de vele campings

Frankrijk

Ook Frankrijk is een uitstekend scootervakantieland. Waarom niet kiezen voor een Vespa tourvakantie in Zuid-Frankrijk? Het is een originele manier om op uw eigen tempo de streek te leren kennen en onderweg kastelen en wijngaarden te bezoeken. U kunt er een echte beleefvakantie van maken en bijvoorbeeld ieder jaar terugkeren om een andere streek te ontdekken.

Spanje

Ook in Spanje kunt u met de scooter op vakantie. U kunt met de scooter de Costas verkennen of wat dacht u ervan van op vakantie te gaan naar Mallorca met de scooter? Het zijn slechts enkele opties die u hebt voor een scootervakantie in Spanje. Vraag meer informatie bij een gespecialiseerd reisbureau!

Italië

Italië is het Vespaland bij uitstek! Daarom is het ook niet verbazend dat het mogelijk is om hier een prachtige scootervakantie te beleven. Bijkomend kan de scooter een handig middel zijn om ingewikkelde en stresserende verkeerssituaties zoals deze in Rome te vermijden. Geniet meer van Italië en leer dit prachtige land per scooter kennen

Griekenland

Griekenland is net als Italië een prachtig land om met de scooter te verkennen. Wat u wel moet weten is dat scooters er in vele gevallen als motoren worden beschouwd. Daarom is het belangrijk om voor uw vertrek goed na te gaan of u wel over het juiste rijbewijs beschikt.

 

Welke Vespa kopen?

 

Een Vespa kopen, het blijft een droom voor velen. Dit is met de grootste waarschijnlijkheid de meest sierlijke van alle scooters. Wie van scooters en van mooie dingen houdt, die is waarschijnlijk al lang gevallen voor de charmes van de Vespa. Sommige Vespaliefhebbers zeggen trouwens dat het onbegonnen werk is om te zeggen welke Vespa nu echt de beste of de mooiste is … Toch zijn er een aantal praktische overwegingen die meteen al een aantal modellen uitsluiten van je Vespa – wenslijstje.

Is het een motor of een scooter?

Een aantal Vespamodellen zijn scooters die maximaal 40 km per uur rijden. Andere Vespamodellen, zoals alle modellen van meer dan 125 cc cilinderinhoud vallen in ieder geval af als scooters omdat het technisch en wettelijk gezien motoren zijn waarvoor je over een motorrijbewijs dient te beschikken om er te mogen mee rijden!

Heb je een scooterrijbewijs?

Wie over een scooterrijbewijs beschikt, kan met Vespamodellen rijden die tot 40 km/ uur halen. Wie geen scooterrijbewijs heeft, kan enkel met een Vespa rijden die maximaal 25 km per uur haalt. Hierbij is niet zozeer het model belangrijk (PK, LX of ET) maar de kracht van de motor.

Zonder scooterrijbewijs

De modellen Primavera en Sprint halen maximaal 25 km per uur en zijn dus ook geschikt voor wie geen rijbewijs heeft.

Welk model kiezen

Qua uitzicht zien de Vespa’s er dus vrij uniform uit, en maakt het niet veel uit welk model je kiest. Uiteraard gaan we er wel vanuit dat u voor uw lievelingskleur kiest. Rood, blauw, wit, beige, zwart en geel zijn veel voorkomende kleuren voor een Vespa. Qua stabiliteit wordt gezegd dat de Vespa vaak moet onderdoen voor andere merken, maar dit heeft echte liefhebbers nog nooit tegengehouden.

Automatische schakeling

Wie veel op weg is en graag comfortabel rijdt, zouden we wel een Vespamodel met automatische schakeling willen aanraden. Dit vergroot het rijcomfort aanzienlijk zodat je je aandacht meer op het verkeer kunt richten.

Zoveel Vespa’s zoveel smaken

Wanneer u eruit bent of u een lichte of zware scooter wilt kopen, dan heb je nog altijd de keuze tussen een heleboel Vespamodellen. Feit is dat iedere Vesparijder zijn eigen scooter de mooiste vindt, en dan is het moeilijk om een model aan te raden. Op Vespaforums kun je alles lezen over de voor en nadelen van verschillende modellen. Het is lectuur die we je zeker zouden willen aanraden en die je zeker kan helpen bij het kiezen van de Vespa die je wilt kopen.

 

5 tips voor het kopen van een scooterslot

 

  1. Koop een goedgekeurd slot met minimaal 3 sterren. Op de markt zijn er genoeg sloten die je voor een tientje kan kopen maar voor een paar tientjes meer heb je een goed slot. Zelfs als je geen diefstalverzekering hebt afgesloten is de investering van een paar tientjes meer de moeite waard.
  2. Kijk naar de velg van jouw scooter. Heeft de velg veel ruimte tussen de spaken: SUPER. Elke ketting gaat daar wel doorheen. Maar meestal is er weinig ruimte. Mocht er sprake zijn van heel weinig ruimte zoek dan een ketting met een smalle ketting zoals de Oxford of Tonyon sloten leveren. Desnoods kan je voor een beugelslot gaan.
  3. Hoe lang moet de ketting zijn? Wil je jouw scooter aan paal vast kunnen leggen dan is een lengte van 120cm minimaal maar eigenlijk is dan 150cm de betere. Neem je een langere ketting zoals 180 cm dan heb je natuurlijk meer spelingsruimte maar vergeet niet dat 180cm veel ruimte onder je buddy inneemt. Daarnaast zijn 180cm kettingsloten best wel zwaar.
  4. Schijfremsloten en stuursloten krijgen over meestal geen ART keuring. De remschijf van een scooter heeft meestal geen grote gaten waardoor de pin van het slot niet heel dik kan zijn. Deze sloten moet je zien als extra vertraging voor dieven of als gemak: bijvoorbeeld als je snel een winkel ingaat is een stuurslot snel vast te zetten.
  5. Informeer of het sleutelgat afgesloten kan worden zodat vuiligheid minder kans heeft om stroef te worden. Bij het stroef worden van een slot is er een grote kans dat de sleutel in het slot afbreekt waarbij vaak het slot weggegooid kan worden.

 

 

Top 10 caravancampings in Frankrijk

 

De caravan blijft voor de Nederlander een van de favoriete manieren om op vakantie te gaan. Wie houdt er nu niet van dat gevoel van vrijheid en blijheid?

Toch is de plaats waar je je caravan parkeert om van je vakantie te genieten van groot belang. Ieder land biedt op dat vlak andere mogelijkheden. Laten we vandaag eens een kijkje nemen in Frankrijk!

Frankrijk het land van de talloze caravanmogelijkheden

De tijden van de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw, toen je je caravan gewoon langs de kant van de weg kon laten staan, zonder bekeurd te worden, is al lang voorbij. Het mag misschien wel een tijd van vrijheid, blijheid geweest zijn, maar vaak was toen de kans om overvallen te worden in het zuiden van Europa veel groter. Het is dan ook geen wonder dat caravancampings de afgelopen decennia een grote opmars kenden.

Wat zijn nu de beste caravanparkings in Frankrijk?

Momenteel zijn er talloze caravanparkings in Frankrijk. Laten we zeggen dat er in iedere regio of departement wel tientallen te vinden zijn. Hoe vind je dan de beste zowel qua comfort, veiligheid als prijs kwaliteit verhouding? Wanneer we een kijkje nemen op de ellenlange lijsten van caravanparkings in Frankrijk, dan is het onmogelijk om in een oogopslag te zeggen welke de beste is.

De Top 10 caravancampings in Frankrijk

Hoewel er op het eerste zicht dus geen doorkomen aan lijkt te zijn, kun je op FranceLoc.nl wel een top 10 van de beste caravancampings in Frankrijk vinden. Om deze op te stellen, werd gebruik gemaakt van een puntensysteem op basis van de beoordelingen door honderden gebruikers. Wanneer we de resultaten van het puntensysteem volgen komen we tot de volgende rangschikking.

 

  • Camping Paris Roussillon (Pyrenées Orientales) 8,9/10
  • Camping côte Fermeille Port la nouvelle (Languedoc Roussillon)  8,7/10
  • Les hauts de Ratebout (Dordogne) 8,6/10
  • Camping les Bousigues les Barcares (Languedoc Roussillon) 8,5/10
  • Forges (Vendée) 8,5/10
  • Les Plantas (Ardèche) 8,4/10
  • Camping La Bastide (Nîmes, Languedoc Roussillon) 8,4/10
  • Les Fumades (Cévennes) 8,3/10
  • Kervel (Finistère) 7,1/10
  • Camping Fredland Tournan en Brie (Ile de France – Seine et Marne) (6,7/10)

Waarde van de top 10

Welke waarde heeft de top 10 van de beste caravancampings in Frankrijk? De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de waarde van zulk een rangschikking zeer relatief is. Ook vind je hier alle regio’s door elkaar. We kunnen ons voorstellen dat iemand die in Finistère op vakantie wil, weinig boodschap heeft aan het goede cijfer van een camping in de Pyreneeën. Daarom doe je er goed aan om ook campings binnen dezelfde regio met elkaar te vergelijken.

 

 

 

 

 

Schade aan je scooter

Zeer waarschijnlijk en gelukkig maak je het niet vaak mee… jouw scooter heeft schade. En dat kan door verschillende manieren gekomen zijn. De scooter is omgevallen tijdens een storm, er is schade door diefstal of vernieling of de scooter is betrokken geweest bij een ongeval.

Verzekering

Gelukkig kunnen scooters vaak weer opgeknapt worden alleen dit kost geld. Je kan je verzekeren tegen de kosten van de schade. Zoals je vast wel weet moet je minimaal WA verzekerd zijn zodat de schade die je eventueel met de scooter veroorzaakt bij een mede weggebruiker gedekt is. De schade aan jouw voertuig kan verzekerd worden door een WA+ of WA Casco dekking te nemen. Bij de WA+ verzekering wordt meestal storm en diefstal schade gedekt bij een WA Casco wordt alles gedekt; storm, diefstal en schade aan de scooter die veroorzaakt is door een ongeluk waarbij jij de schuldige bent. Elke verzekeringsmaatschappij heeft andere voorwaarden, kijk deze goed na bij het nemen van een verzekering.

Schadetaxatie

Mocht er een schade zijn die waarschijnlijk vergoed gaat worden door een verzekeringsmaatschappij, omdat je er voor verzekerd bent of omdat er een derde partij schuldig is voor de schade, dan zal de scooter getaxeerd moeten worden door een scooterbedrijf. De taxatie van de schade kan je sturen naar de verzekeringsmaatschappij. Mocht de schade boven een bepaald bedrag komen, meestal ongeveer 400 euro, dan kan de verzekeringsmaatschappij een onafhankelijke schade-expert sturen om de schade te beoordelen. Scooterbedrijven zullen meestal voor het taxatierapport kosten rekenen, dit kan een percentage zijn van het schadebedrag of bijvoorbeeld een uur werk.

De expert heeft, na het beoordelen van de schade en het taxatierapport, een aantal mogelijkheden. De eerste is dat er voor het schadeherstel akkoord wordt gegeven. De tweede is dat er gekeken wordt of de scooter total loss gaat. Dit kan economisch of technisch.

Technisch total loss is simpel, het is niet meer verantwoord om de scooter op te knappen. Het bedrag van de dagwaarde wordt uitgekeerd.

Bij economisch total loss worden een aantal bedragen opgeteld en afgetrokken. Zo wordt er gekeken naar de huidige waarde van de scooter, de waarde die de scooter had voor de schade en het schadeherstel bedrag. Waar je vooral rekening mee moet houden is dat een verzekeringsmaatschappij zo weinig mogelijk wil uitkeren. Dus als het verschil van de waarde van de scooter voor de schade (dagwaarde) min de waarde van de scooter nu (wrakwaarde) lager is dan de het bedrag dat voor het schadeherstel is berekend dan gaat de scooter zeer waarschijnlijk economisch total loss. En vaak is dat helemaal niet fijn. Want het komt voor dat de scooter niet in jouw bezit mag blijven maar opgekocht dient te worden door een opkoper. Dus dan krijg je wel geld gestort op je bankrekening maar voor dat bedrag koop je niet zomaar een scooter terug.

Herstel of total loss

Als er akkoord voor schadeherstel gegeven wordt dan kan je met jouw scooterbedrijf een afspraak maken voor herstel.

Mocht de scooter total loss gaan dan zal de scooter door de opkoper bij het scooterbedrijf opgehaald worden. Dan is goed te weten dat vaak het opkoopbedrag contant wordt betaald aan jouw scooterbedrijf. Om het ophalen zo makkelijk mogelijk te laten verlopen zal je kenteken deel 1a, deel 1b en deel 2 zo snel mogelijk moeten afgeven aan jouw scooterbedrijf. De opkoper zal een vrijwaring maken.

Tips en punten van aandacht

  1. Meestal heb je een eigen risico van ongeveer € 150,- als jouw verzekering de schade betaalt. Dit dien je te betalen bij de schadehersteller.
  2. Bij het ophalen van de scooter na schadeherstel dien je natuurlijk de factuur te betalen. Mocht je dit niet kunnen of willen voorschieten en je bent verzekerd voor de schade dan kan je via een akte van sessie de verzekeringsmaatschappij opdracht geven om het bedrag direct over te maken naar jouw scooterbedrijf. Geef dit tijdig aan.
  3. Wees zo duidelijk mogelijk naar de schadetaxateur toe hoe de schade is ontstaan. De taxateur moet bij het opmaken van de taxatie weten waarom er schade zit op bepaalde kappen zodat hij/zij dit weer eventueel kan uitleggen aan een expert.
    Mocht je zijn aangereden en er is schade ontstaan aan kleding of andere zaken, neem dit mee. Geef aan door middel van bonnetjes of een briefje hoeveel de zaken nieuw hebben gekost. De expert zal dan een afschrijving hanteren.
  4. Mocht de schuldige van een ongeluk een fietser of voetganger zijn, probeer dan altijd zoveel mogelijk getuigen te krijgen. Fietsers en voetgangers zijn ongeveer heilig voor de Nederlandse wet (wij hebben nog nooit gehad dat een schade vergoed is waarbij een fietser of voetganger de schuldige was doordat deze bijvoorbeeld door rood licht ging of zonder aan te geven een bocht nam).

Ik weet dat er op alle bovenstaande punten veel variaties zijn. Schades zijn nooit hetzelfde, polissen zijn nooit hetzelfde en verzekeringsmaatschappijen zijn nooit hetzelfde. Maar ik hoop je wel iets beter voorbereid te hebben mocht je met een schade te maken hebben.

Top 10 winterbanden voor je scooter

 

Winterbanden zijn belangrijk. We weten dat winterbanden gewoon een must zijn voor auto’s, en bij scooters is het niet anders. Omdat een scooter een tweewielig voertuig is, is de wegligging in de winter zo mogelijk nog belangrijker dan bij een auto. Winterbanden horen dus zeker bij het winterklaar maken van een scooter.

Maar voor welke merken kun je het beste kiezen? Zijn de vertrouwde merken van autobanden ook aanwezig in het gamma voor scooters? Of kies je beter voor merken die speciaal voor de scooter ontworpen zijn? Er zijn vele merken die winterbanden voor scooters fabriceren. We zetten er zoals beloofd een tiental op een rij.

  • Kenda:

Dit merk van winterbanden voor scooters staat aan de top als het op de prijs/ kwaliteitverhouding aankomt. De prijs van dit merk is zeer gunstig en je krijgt er veel kwaliteit voor terug. Het profiel is heel diep en rendeert al vanaf een buitentemperatuur van 7°C.

  • Anlas,

Het merk Anlas produceert winterbanden van hoge kwaliteit voor scooters. Deze winterbanden bewijzen hun degelijkheid in weersomstandigheden waarbij veel modder en sneeuw te pas komen. De prijs is ietsje minder gunstig dan deze van Kenda.

  • IRC

Ook dit bandenmerk is gespecialiseerd in winterbanden voor scooters. Het merk richt zich speciaal op scooters die gebruik maken van de lameltechniek. Dit merk biedt nog een goede prijs/ kwaliteitsverhouding, maar wordt al iets duurder dan de vorig merken.

  • Sava

Dit is een merk dat gespecialiseerd is in winterbanden voor zowel scooters als auto’s. De scooterbanden van dit merk onderscheiden zich door hun erg lage prijs die heel aanlokkelijk lijkt in verhouding tot de andere merken.

  • Vee

Vee is een Thaïs merk van scooterbanden. Thailand is een scooterland bij uitstek, dus het mag geen wonder zijn dat hier scooterbanden geproduceerd worden. Deze winterbanden vallen in de goedkope prijsklasse, maar zijn toch iets duurder dan andere merken.

  • Heidenau

Heidenau is een bekend merk voor scooterbanden. De winterbanden van dit merk bieden u zeker kwaliteit: deze winterbanden behoren tot de top en de prijs blijft betaalbaar, hoewel niet goedkoop.

  • Michelin

Michelin is waarschijnlijk het meest klassieke merk uit de lijst. Dit merk is wereldbekend. Ook als winterband voor scooters is dit merk zeer geschikt. Deze banden zijn kwaliteitsvol en betaalbaar.

  • Schwalbe

Dit merk van winterbanden voor scooters bevindt zich in de iets hogere prijsklasse. Maar u krijgt waar voor uw geld. Aan veiligheid mag een prijskaartje hangen!

  • Metzeler

Metzeler winterbanden voor scooters bieden u topkwaliteit. Hier hangt wel een prijskaartje aan dat voor sommigen misschien net iets te veel van het goede is. Voor de prijs van een winterband, kunt u er van een ander merk 3 tot 4 kopen.

  • Deestone

Deestone is een budgetmerk dat winterbanden voor scooters levert die voldoende veiligheid bieden om je veilig op de weg te voelen. Het is het goedkoopste merk en een aanrader voor wie weinig te besteden heeft.